Hvad siger folkene bag afbudsrejser egentlig til den slags?

06 July 2021
Anders Lundtang Hansen

editorial

Mange mennesker er begejstrede for afbudsrejser her og nu, hvor man kan komme ud at rejse til en billig penge, så man kan spare penge på den rejse, man har udset sig – nogle gange ville man ellers ikke have råd til den tur!

Man er også klar over, at man må acceptere, at man ikke kan bestemme, hvor man skal sidde i flyet, hvornår man ankommer, hvornår man skal hjem igen og flere forhold.

Det er jo betingelserne ved, at man overtager en rejse, som der er nogle, der havde bestilt til dem selv, men som så må afmelde af den ene eller anden grund, som du så kan overtage.

Men hvad betyder alt det her egentlig for flyselskaberne, rejsebureauerne og så videre, der jo nok helst så, at den oprindelige booking blev til noget?

Det giver ikke altid nok penge med afbudsrejser 

Alle instanser er jo glade for at give folk en god rejseoplevelse uanset den baggrund, som de booker den på; men det er jo klart, at når man trækker penge fra prisen på den rejse, som man ellers havde udset sig til, som man skulle sælge den for, så kommer der færre penge i lommen.

Skal man så også hen at fjerne endnu flere kroner og ører fra prisen, fordi den kommer i udbud som afbudsrejse med kort varsel, så ender man måske med, at den rejse på ingen måde giver dem overskud at udbyde, så det faktisk bliver en udgiftsforretning.

Man kan så håbe på, at dem, der overtager den her afbudsrejse, så bliver ansporet til at booke en almindelig rejse eller bare udbreder det gode budskab om dem, der gav dem god service på den her afbudsrejse, så det bliver et godt reklamefremstød for forretningen.

Men som udgangspunkt er det ikke dét, som de tjener mest på.